Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Matematyki
Zapraszamy uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych województwa śląskiego do wzięcia udziału w odświeżonej formule Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych w roku szkolnym 2025/2026. Organizatorem konkursów jest Śląski Kurator Oświaty. Udział w konkursie jest dobrowolny i stanowi szansę na zdobycie tytułu laureata lub finalisty, a także na poszerzenie wiedzy i umiejętności.
1. Informacje o konkursie i terminarz poszczególnych etapów
Konkursy przedmiotowe w roku szkolnym 2025/2026 rozpoczną się i zakończą wcześniej niż w latach poprzednich, co jest odpowiedzią na prośby uczniów, rodziców i nauczycieli. Nie przewidziano dodatkowych terminów zawodów poszczególnych stopni konkursu.
Terminarz Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Matematyki:
Stopień pierwszy:
Data: 3 października 2025 r.
Miejsce: Odbywa się w szkole macierzystej w godzinach pracy szkoły.
Stopień drugi:
Data: 4 listopada 2025 r. o godzinie 11:00
Miejsce: Odbywa się w szkole macierzystej.
Stopień trzeci (finał):
Data: 20 stycznia 2026 r. o godzinie 11:00
Miejsce: Odbywa się w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej. Organizacja finału wraca po kilku latach do WOM-ów i odbędzie się jeszcze przed feriami zimowymi, jednocześnie w czterech WOM-ach w województwie. Informacja o dokładnym miejscu zostanie przekazana szkołom z odpowiednim wyprzedzeniem, do 7 stycznia 2026 r..
2. Cele konkursu
Główne cele Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Matematyki to:
Kształtowanie i rozwijanie zainteresowań oraz zdolności matematycznych.
Rozwijanie umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
Wyłanianie talentów matematycznych.
Wdrażanie do samokształcenia i podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój.
Motywowanie szkół do podejmowania różnorodnych działań w pracy z uczniem zdolnym.
Udział w konkursie daje uczniom szansę na zdobycie tytułu laureata lub finalisty, a także zdobycie dodatkowej wiedzy i umiejętności. Uprawnienia laureatów regulują przepisy Ustawy o systemie oświaty oraz Ustawy Prawo oświatowe.
3. Wymagania poszczególnych etapów (wiedza i umiejętności)
Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy obejmuje i poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu matematyka.
Stopień pierwszy:
Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury opracowuje szkolna komisja konkursowa powołana przez dyrektora szkoły.
Informacja o tym zakresie zostanie przekazana przez dyrektora szkoły do uczniów, nauczycieli i rodziców/opiekunów prawnych drogą mailową lub przez dziennik elektroniczny
Do drugiego stopnia kwalifikują się uczniowie, którzy na pierwszym stopniu uzyskali co najmniej 80% punktów możliwych do zdobycia.
Stopień drugi:
Zakres treści: Obowiązują wiadomości i umiejętności wynikające z podstawy programowej dla szkół podstawowych (I i II etap edukacyjny w zakresie matematyki) – wszystkie treści dla klas I-III oraz IV-VI. Dla klas VII-VIII obowiązują wszystkie treści oprócz następujących: dział XI pkt 2) i 3), dział XIV, dział XV.
Dodatkowo obowiązują treści: Kąty o miarach 30º, 45º, 60º i ich związki miarowe w trójkątach prostokątnych oraz twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Do trzeciego stopnia kwalifikują się uczestnicy stopnia drugiego, którzy uzyskali co najmniej 85% punktów możliwych do zdobycia.
Stopień trzeci (finał):
Zakres treści: Obowiązują wszystkie treści ujęte w podstawie programowej dla szkół podstawowych.
Dodatkowo obowiązują treści: Kąty o miarach 30º, 45º, 60º i ich związki miarowe w trójkątach prostokątnych; wyłączanie wspólnego czynnika poza nawias; mediana; wzory skróconego mnożenia: (a + b)² = a² + 2ab + b², (a - b)² = a² - 2ab + b², (a + b)(a - b) = a² - b²; twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Laureatami zostają uczestnicy, którzy uzyskali co najmniej 90% punktów możliwych do zdobycia.
Finalistami zostają pozostali uczestnicy zakwalifikowani do trzeciego stopnia, którzy uzyskali co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia.
4. Skrócona informacja o przebiegu każdego etapu
Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe przeprowadzane są wyłącznie w formie pisemnej. Konkurs z matematyki trwa 120 minut na każdym stopniu.
Ogólne zasady przebiegu konkursu (obowiązujące na wszystkich stopniach):
Uczestnicy wchodzą do sali pojedynczo, losują numer stolika i zajmują miejsca.
Spóźnieni uczestnicy mogą zostać wpuszczeni do sali, jednak czas pisania nie jest dla nich przedłużany.
W czasie trwania konkursu uczestnicy nie mogą opuszczać sali, chyba że przewodniczący komisji zezwoli na to w szczególnie uzasadnionej sytuacji (np. pomoc medyczna), zapewniając warunki wykluczające kontakt z innymi osobami.
Członkowie komisji nie mogą udzielać wyjaśnień dotyczących zadań ani ich komentować.
W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy, korzystania z niedozwolonych pomocy (w tym urządzeń telekomunikacyjnych) lub zakłócania przebiegu konkursu, przewodniczący unieważnia pracę uczestnika, co prowadzi do dyskwalifikacji. Fakt ten jest odnotowywany w protokole.
10 minut przed upływem czasu przeznaczonego na pracę, przewodniczący przypomina o zbliżającym się końcu pracy.
Po upływie czasu, przewodniczący informuje o zakończeniu i poleca zamknięcie zestawów oraz odłożenie ich na brzeg stolika.
Uczestnicy pozostają na swoich miejscach do momentu zezwolenia na opuszczenie sali.
Członkowie komisji odbierają arkusze i sprawdzają kompletność materiałów w obecności uczniów.
Po zakończeniu konkursu i opuszczeniu sali przez uczestników, komisja porządkuje i kompletuje arkusze.
Stopień pierwszy:
Odbywa się w szkole, w godzinach jej pracy.
Szkolna komisja konkursowa, powołana przez dyrektora, przygotowuje zakres materiału i tworzy arkusz konkursowy.
Dyrektor szkoły zatwierdza zakres wymagań do 9 września 2025 r..
Przewodniczący komisji zapisuje na tablicy czas rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Prace są sprawdzane przez pełny skład szkolnej komisji konkursowej w szkole w terminie do trzech dni roboczych od zakończenia konkursu.
Dyrektor szkoły przekazuje uczniom informację o wynikach pierwszego stopnia w ciągu trzech dni roboczych od jego zakończenia.
Dyrektor wprowadza na Wojewódzką Platformę Konkursową dane uczniów, którzy uzyskali co najmniej 80% punktów.
Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo wglądu do ocenionej pracy i złożenia odwołania do szkolnej komisji konkursowej, której decyzja jest ostateczna w tym stopniu.
Kuratorium Oświaty w Katowicach może zweryfikować poprawność organizacji konkursu w terminie siedmiu dni roboczych od jego przeprowadzenia.
Stopień drugi:
Odbywa się w szkole o godzinie 11:00.
Dyrektor szkoły pobiera arkusz konkursowy z Wojewódzkiej Platformy Konkursowej o godzinie 10:15 w dniu konkursu, powiela go w obecności członków komisji i zabezpiecza.
Schemat punktowania jest dostępny na platformie o godzinie 13:00 w dniu konkursu.
Koperta z arkuszami konkursowymi jest otwierana w obecności uczniów.
Sprawdzanie prac odbywa się w dniu konkursu, niezwłocznie po jego zakończeniu, w obecności wszystkich członków komisji.
Prace uczniów, którzy osiągnęli co najmniej 85% punktów, są przesyłane do Wojewódzkiej Komisji Konkursowej w celu weryfikacji.
Wyniki drugiego stopnia są ogłaszane przez dyrektora szkoły dopiero po weryfikacji prac przez Wojewódzką Komisję Konkursową i ich oficjalnym wpisaniu na platformę Kuratorium Oświaty.
Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo wglądu do prac i wniesienia zastrzeżeń do Wojewódzkiej Komisji Konkursowej.
Stopień trzeci (finał):
Odbywa się w Regionalnych Ośrodkach Doskonalenia Nauczycieli „WOM” (dla matematyki: RODN „WOM” w Bielsku-Białej) o godzinie 11:00.
Uczestnicy muszą mieć ze sobą kartę kodowania przygotowaną komputerowo, według załączonego wzoru (ZAŁĄCZNIK NR 7 do regulaminu).
Wojewódzka Komisja Konkursowa dokonuje oceny prac trzeciego stopnia.
Wyniki trzeciego stopnia konkursu, w tym listy laureatów i finalistów, ogłasza dyrektor szkoły po sprawdzeniu ich na platformie Kuratorium Oświaty.
Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo wglądu do prac i wniesienia zastrzeżeń do Wojewódzkiej Komisji Konkursowej, a następnie odwołania do Śląskiego Kuratora Oświaty, którego decyzja jest ostateczna.
5. Co uczeń może posiadać w czasie konkursu
Podczas konkursu z matematyki uczeń może posiadać:
Długopis z niebieskim tuszem nieścieralnym (zabrania się używania długopisu z czarnym tuszem, ołówków i korektorów).
Małą butelkę wody (należy postawić przy nodze stolika).
Ważną legitymację szkolną lub inny ważny dokument tożsamości ze zdjęciem.
Przybory do geometrii: linijkę, ekierkę, cyrkiel.
Uczestnicy nie mogą korzystać z kalkulatorów. Ponadto, zabrania się używania urządzeń telekomunikacyjnych.
Dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczestnik konkursu o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zgłasza pisemnie do 22 września 2025 r. do Śląskiego Kuratora Oświaty informację o konieczności dostosowania warunków organizacyjnych. Należy jednak pamiętać, że specyficzne trudności w uczeniu się (takie jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia) nie uprawniają do wydłużenia czasu konkursu ani do ubiegania się o inne dostosowania warunków.
6. Skąd uczeń ma brać informację o przykładowych zadaniach i poziomie konkursu
W celu przygotowania się do konkursu i zapoznania się z jego poziomem, uczniowie mogą korzystać z następujących źródeł:
Zestawy konkursowe z poprzednich lat:
Testy Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Matematyki dla uczniów szkół podstawowych woj. śląskiego z lat szkolnych 2014/2015, 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025.
Testy Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Matematyki dla uczniów gimnazjów woj. śląskiego z lat szkolnych 2011/2012, 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019.
Ogólnodostępne testy konkursowe Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych z Matematyki w Szkołach Podstawowych organizowanych w innych województwach w latach szkolnych 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025.
Zestawy te są zamieszczane na stronach internetowych Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej (www.wombb.edu.pl) oraz na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Katowicach (www.kuratorium.katowice.pl).
Proponowana literatura (obowiązująca łącznie na II i III stopniu):
Mirosław Uscki, Piotr Nodzyński, Zbigniew Bobiński, Koło matematyczne w szkole podstawowej, Wydawnictwo AKSJOMAT Piotr Nodzyński, Toruń, wyd. 2013.
Mirosław Uscki, Piotr Nodzyński, Zbigniew Bobiński, Koło matematyczne w gimnazjum, Wydawnictwo AKSJOMAT Piotr Nodzyński, Toruń, wyd. 2010.
Należy pamiętać, że ocena zadań otwartych obejmuje także poprawność zapisu i uzasadnienie odpowiedzi. W arkuszach konkursowych na II i III etapie nie wystąpią zadania w formie krzyżówki.
7. Linki do źródeł
Więcej szczegółowych informacji, w tym pełny regulamin konkursu, zakresy wiedzy i umiejętności oraz inne załączniki, można znaleźć na stronach internetowych:
Kuratorium Oświaty w Katowicach: https://kuratorium.katowice.pl/
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej: www.wombb.edu.pl
Szczegółowe dokumenty użyte do przygotowania niniejszej informacji:
[Regulamin WKP]: https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/regulamin-wkp.pdf
[Załącznik 1B Matematyka]: https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1-b-matematyka.pdf
[Informacje dot. organizacji WKP 2025/2026]: https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/09/informacje-dot.-organizacji-wkp-2025_2026.pdf