I. Arytmetyka i teoria liczb
Liczby naturalne i całkowite:
Działania na liczbach: wykonywanie podstawowych działań (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) z uwzględnieniem kolejności wykonywania działań.
Liczby pierwsze i złożone: rozpoznawanie liczb pierwszych (np. najmniejsza nieparzysta, największa dwucyfrowa).
Dzielniki i wielokrotności: znajomość pojęcia dzielnika, obliczanie sumy wszystkich dzielników danej liczby.
Cechy podzielności: stosowanie cech podzielności przez 5, 6 i 9.
Potęgowanie: obliczanie potęg (np. sześcian liczby, czwarta potęga odwrotności liczby dziesiętnej).
Ostatnia cyfra liczby: wyznaczanie ostatniej cyfry liczby będącej wysoką potęgą.
Liczby rzymskie: umiejętność przeliczania liczb zapisanych cyframi rzymskimi na arabskie i wykonywanie na nich działań.
Systemy liczbowe: ogólna znajomość, w tym pojawienie się w hasłach krzyżówek liczb binarnych i szesnastkowych.
Liczby wielocyfrowe: tworzenie i analizowanie właściwości liczb trzy- i czterocyfrowych, np. ich suma cyfr.
Ułamki zwykłe i dziesiętne:
Działania na ułamkach: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
Odwrotności ułamków: znajomość i stosowanie pojęcia odwrotności.
Rozwinięcia dziesiętne: znajomość rozwinięć dziesiętnych ułamków.
Procenty:
Obliczanie procentów: obliczanie procentu danej liczby, liczby na podstawie procentu.
Zadania tekstowe z procentami: rozwiązywanie problemów dotyczących zmiany cen, składu produktów (np. zawartość wody w grzybach), czy podziału budżetu na wydatki.
II. Algebra i równania
Wyrażenia algebraiczne:
Układanie i rozwiązywanie równań: tworzenie i rozwiązywanie prostych równań liniowych z jedną niewiadomą na podstawie treści zadań tekstowych (np. zadania o wieku, proporcjach, masie, ilościach).
Wartość wyrażeń: obliczanie wartości liczbowych wyrażeń, w tym wyrażeń z ułamkami.
Pojęcia algebraiczne: odjemnik, iloczyn, suma, różnica, odwrotność.
III. Geometria
Kąty:
Rodzaje kątów: znajomość kątów przyległych, prostych, pełnych.
Obliczanie miar kątów: w różnych figurach geometrycznych, w tym w trójkątach i czworokątach.
Trójkąty:
Rodzaje trójkątów: znajomość właściwości trójkątów równoramiennych i równobocznych.
Warunek budowy trójkąta: umiejętność oceny, czy z danych długości boków można zbudować trójkąt.
Obwód trójkąta: obliczanie obwodu.
Sumy kątów w trójkącie: stosowanie wiedzy o sumie kątów w trójkącie.
Czworokąty:
Kwadrat: właściwości, obliczanie pola i obwodu, związku między długością przekątnej a bokiem (Twierdzenie Pitagorasa).
Prostokąt: właściwości, obliczanie pola i obwodu, przekątna (Twierdzenie Pitagorasa).
Trapez: właściwości trapezu równoramiennego, obliczanie pola i obwodu, miar kątów, zastosowanie wysokości.
Pola i obwody: ogólna umiejętność obliczania pól i obwodów figur płaskich (kwadrat, prostokąt, trapez, trójkąt).
Bryły:
Prostopadłościan: obliczanie pola powierzchni.
IV. Logika i Rozwiązywanie Problemów
Zadania tekstowe: umiejętność dokładnego czytania, analizowania danych, wyciągania wniosków i formułowania matematycznych modeli dla problemów z życia codziennego.
Zadania kombinatoryczne i logiczne:
Liczenie obiektów spełniających określone kryteria (np. liczb trzycyfrowych z daną sumą cyfr, liczb dwucyfrowych z cyframi mniejszymi od 4).
Zadania na logiczne rozumowanie (np. skreślanie cyfr w liczbie, aby otrzymać najmniejszą możliwą).
Wzorce i sekwencje: identyfikowanie i kontynuowanie prostych wzorców (np. sekwencje kolorów).
Uzasadnianie odpowiedzi: formułowanie klarownych i poprawnych uzasadnień dla rozwiązań zadań, zwłaszcza w zadaniach otwartych.
V. Czas i kalendarz
Obliczanie czasu: przeliczanie jednostek czasu (godziny, minuty), obliczanie upływu czasu, dat (np. liczba nocy spędzonych poza domem, dzień tygodnia).
VI. Umiejętności ogólne i zasady konkursu
Dokładność i staranność: czytelny zapis rozwiązań długopisem lub piórem, bez użycia korektora; pomyłki należy przekreślać.
Umiejętność oceny prawdziwości zdań: analizowanie przedstawionych informacji (tekstów, rysunków, danych liczbowych) i ocenianie prawdziwości podanych stwierdzeń.
Bezwzględny zakaz korzystania z kalkulatora podczas rozwiązywania zadań, co wymaga biegłości w rachunkach pisemnych i pamięciowych.
Zarządzanie czasem: efektywne wykorzystanie 45 minut czasu pracy.
Minimalna liczba punktów: świadomość, że do kwalifikacji do kolejnego etapu wymagane jest uzyskanie co najmniej 15 punktów z 20 możliwych.
Korzystanie z brudnopisu: umiejętność wykorzystania brudnopisu do wstępnych obliczeń i notatek, pamiętając, że zapisy w nim nie są oceniane.